Klasická H4 se narodila v roce 1967 ve společnosti Osram, která ji vyrábí i nadále a už o tři roky později brázdila silnice v automobilech. Přestože se sériově vzniká v továrně plné lidí, první ruka, které se jí kdy dotkne, je až ta vaše. Je natolik levná, že ji nejspíš nevytlačí ke krajnici ani nástup „nesmrtelných“ světlometů.
Je až neuvěřitelné, že dnešní automobily mají až 400 typů osvětlení. V současné době jim začínají dominovat LED technologie, které postupně vítězí nad ostatními.
Existuje však jedna výjimka a tou je halogenka H4, kterou podle expertů nezdolá nic. Mezi její největší výhody patří: jednoduchost, spolehlivost a příznivá cena. Patří do kategorie biluxových, tj. dvouvláknových žárovek. Díky tomuto řešení funguje ve dvou režimech, a to jak pro potkávací, tak i dálková světla.
Jak se proměnila v průběhu času
Můžete si zajet klidně s námi do jejího rodiště, německého Osramu, kde se stále věnují její výrobě. Je zajímavé, že vypadá stále stejně, tak jako před 43 lety, kdy se poprvé objevila ve světlometech. Podle písemných záznamů byly tyto autožárovky využívané pro modely značky Škoda.
Na první pohled vypadají autožárovky naprosto jednoduše. Tvoří je zhruba dvacet dílů. Po technické stránce je nejnáročnější skleněná trubice z vysoce křemenného skla, které odolá vysoké teplotě nebo tlaku.
Mravenčí práce při výrobě
Možná byste si ani nemysleli, že i stroje umí dobře spolupracovat. Jedná se o automaty řízené moderními počítači. Výrobní linka se skládá ze dvou proudů, které se spojují na konci v jeden. První vyprodukuje světelnou baňku a druhý lidově řečeno její železnou část. Skleněné trubice musí do řezačky, ve které vzniknou kousky dlouhé téměř deset centimetrů. Ostré hrany se opálí. Další přístroj zatím tvaruje baňku a zahříváním pak vznikne požadovaná kapilára. Při tvarování spodní části se pak už před námi ukazuje nám tolik známá halogenka. Pro správné světlo nám pak stačí dvě tenká vlákna a vše funguje jak má.
Díky těmto technologiím tak můžete bezpečně jezdit na silnicích bez jakýchkoliv obav.